Hae
Inka Nitta

ÄLYKELLOSTA APUA OMAN KEHON TARKKAILUUN

Ensimmäisenä haluan kertoa, että tämä ei ole mainos vaan ihan oma suositus ja omilla rahoillani ostama kello!
Älykellosta apua oman kehon tarkkailuun

Ostin viime Black Fridayna verkkokaupasta ensimmäisen älykelloni koskaan. Ennen nykyistä kelloa en ollut omistanut mitään urheilu- tai Fitness kelloa. En myöskään omistanut koskaan aktiivisuusranneketta. Ensimmäisenä yllätyksenä tuli se, että kuinka koukkuun kelloon oikein jäikään! Oston jälkeen en ole ollut päivääkään ilman kelloa ranteessa. En tällä hetkellä voisi edes kuvitella lähteväni kävelemään tai töihin ilman tietoa siitä, kuinka monta askelta astun tai kuinka monta kaloria kulutan kahdeksan tunnin työpäivän aikana. Totta kai kello on joitakin hetkiä pois ranteesta mm. latauksen aikana, enkä koskaan esimerkiksi ota kelloa suihkuun, jotta rannekkeen alla oleva iho pääsee hetkeksi hengähtämään.

Käytössä Garmin Vivoactive 3

Itselläni on käytössä Garmin Vivoactive 3 ja olen todella tyytyväinen kellon hinta-laatusuhteeseen. Kellon mukana tuli myös super kätevä appi puhelimeen mistä näkee enemmän statiikkaa päivästä ja esimerkiksi oman kävelylenkin reitin suoraan kartasta. Kello on myös sopivan pieni ja siro pieneen ranteeseen, mutta kuitenkin kokoa on tarpeeksi hyvin, jotta näytöstä näkee kaiken tarpeellisen ja myös mm. saapuneet tekstiviestit ja muut some-ilmoitukset.

Älykellosta Apua oman kehon tarkkailuun

Itse olen saanut älykellosta apua oman kehon tarkkailuun todellakin. Aikaisemmin en tiennyt edes omaa leposykettäni ja arviokin oli korkeammalla kuin osasin odottaa. Kellon omaan appiin pystyy fiksusti merkitsemään myös kuukautiskierron. Jokaiselle päivälle pystyy myös lisäämään eri oireet ja myöhemmin kello oppii, kun menkat lähestyvät. Mun mielestä todella fiksu juttu, etenkin näin epäsäännölliset kuukautiset omaavalle, kun oma kuukautiskiertoni heittelee helposti 60-160 päivän välillä. Olen opetellut myös käyttämään Garminin omaa vesiappia kellossa, joka etenkin kiireisinä päivinä on ollut oikea pelastus, kun pystyy tarkastamaan kuinka monta lasillista sitä on tullut tänään juotua vettä. Omaa kehitystä kuntotasolla, painon kanssa jne on myös helppo ja kiva seurata sekä ostamalla lisää erilaisia lisäosia Garminilta mm. sykevyö tai Garminin älyvaaka (tämän tosissani haluan!) saa Garmin Connection appiin oikeasti lähes mitä vain tietoja.
Älykellosta apua oman kehon tarkkailuun
Oman kehon tarkkailu on liian koukuttavaa! Kellolla voi seurata myös päivän stressitasoa ja sen noustessa pilviin on fiksua pysähtyä ja aloittaa kellon oma mindfullness hetki, jonka ajan pystyt itse asettamaan. Kun itselläni stressitasot heittelevät yli 80 olen yleensä pysähtynyt ja pistänyt Garminin hengitysharjoituksen päälle pariksi minuutiksi.

Lyhentänyt paniikkikohtausta

Paniikki- ja ahdistushäiriöisenä on ollut helpotus kohtauksen aikana seurata omaa sykettä, kuinka se tihentyneen sykkeen kohtauksen aikana alkaa laskemaan nopeasti alaspäin. Se saa minut aina rauhoittumaan, kun syke ei pysy pilvissä ja näin olen tiedostanut, että kyseessä on vain ahdistus sekä paniikki, eikä mun sydän ole pettämässä.

Unen seuranta

Itselleni mielenkiintoisin ja tärkein seuranta oman sykkeen lisäksi on ehdottomasti uni. Mä en valehtelematta ennen älykellon hankintaa tiennyt edes, että kuinka paljon yössä nukun. On myös ollut hienoa tietää kuinka paljon syvää unta oma uni sisältää. Itselläni syvää unta on keskimäärin kahdeksaan tuntiin noin 12 minuuttia mikä on aivan liian vähän. Kahdeksaan tuntiin tosin Rem-unta mahtuu noin 3-5 tuntia ja loput on kevyttä unta. Kyllä sen huomaa, että parantumiseen on vielä aikaa ja rentoutumista täytyy edelleen opetella, kun aivot sekä oma mieli näyttää käyvän jopa yöllä liian ylikierroksilla.
Älykellosta apua oman kehon tarkkailuun
Itselläni on siis ollut todella suuri apu älykellosta oman kehon tarkkailuun. Onko sinulla käytössä jokin äly- tai urheilukello?


Lue myös nämä:

Reilu kuukausi joogaa takana – miltä tuntuu?

Mitä odotan ja haluan vuodelta 2020?

Hukassa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *