Hae
Inka Nitta

REILU KUUKAUSI JOOGAA TAKANA – MILTÄ TUNTUU?

Tammikuun alussa vihdoinkin uskalsin ja sain aikaiseksi aloittaa jo pitkään harkinneeni harrastuksen, nimittäin joogan. Jooga on ollut mielessä jo reilun vuoden päivät, mutta idea sen aloittamisesta vahvistui syksyllä, kun selkä sekä niska-hartiaseutu alkoi oireilla vaihteeksi enemmän. Päätös joogan aloittamisesta oli kuitenkin varmaa siinä kohtaa, kun ahdistuneisuushäiriö diagnosoitiin.
reilu kuukausi joogaa takana

Reilu kuukausi joogaa takana!

Sain onnekseni Viivin mukaan aloittamaan kanssani, joten kynnys oli kymmenen kertaa pienempi. Me varattiin yhdessä 2 viikon kokeilujakso Jooga- ja hyvinvointila Kehräämölle ja ilmoittauduttiin mukaan meidän ensimmäiselle joogatunnille, mikä sattui olemaan Yin-joogaa.
Siinä vähän taustatietoa, kuinka mun joogailuni lähti käyntiin, haha! Nyt on reilu kuukausi joogaa takana ja olen onnellinen, että aloitin sen.

Kahden viikon kokeilujakson jälkeen en enää ole ryhmätunneilla käynyt, mutta kotona olen harrastanut aktiivisesti lähes joka toinen päivä joogaamista omalla ohjelmallani. Tässä kun pääsen normaaliin arkeen ja totun työrytmiini, niin varmasti hankin esimerkiksi 10-kerran kortin joogastudiolle ja käyn aina kun töiden puolesta kellonajat vain sopivat.
alaspäin katsova koira

Joogassa kehittyminen on nopeaa

Aloittaessani joogaa ensimmäiset tunnit tuntuivat todella hankalilta rentoutumisen kannalta. Mä en koskaan ole osannut rentoutua tai tyhjentää mieltäni. Ensimmäisten loppurentoutusten aikana kävi mielessä listaa mahdollisista blogipostauksista ja päivän kauppalistoista. Mä välillä jopa mietin, että mitäköhän Viivi mun vieressä miettii. Tunsin ensimmäisten tuntien aikana, että en saanut lihaksiani rennoiksi oikein missään asanoissa, vaikka kuinka yritin. Itse en olisi uskonut, mutta jo parin joogatunnin jälkeen rentoutuminen ja meditaatio oli paljon helpompaa!

Nykyään osaan keskittää mieleni yhteen asiaan ja jopa tyhjentää sen rentoutuakseni. Lihakset on helpompi saada rennoiksi, vaikka niitä täytyykin hieman ”käskeä” siihen. Huomasin, että asanoihin pääseminen ja liikkuvuus parantui heti, kun oppi rentouttamaan lihakset asanan aikana.
jooga harrastuksena

Onko joogasta ollut apua?

Jooga on tehnyt hyvää kehon liikkuvuudelle. Aloittaessani joogan, en eteentaivutuksessa saanut käsiäni kuin ehkä sentin polvien alapuolelle, kun takareisiin kiristi jo niin paljon, että teki mieli luovuttaa. (kyllä, olin super kankea) Nykyään saan kädet melkein lattialle lepäämään. Jokainen sormi ylettyy maahan peukaloa myöten ja se on millien päässä, että kämmen ei kosketa jo lattiaa. Mä en varmaan eläessäni ole venynyt niin pitkälle eteentaivutuksessa seisaaltaan!

Joogasta on siis ollut erittäin paljon hyötyä niin lihaksien huoltoon, tasapainoon, liikkuvuuteen, rentoutumiseen, mieleen ja kaiken lisäksi se on super kivaa! Mä itse sain jo kuukaudessa mahtavia muutoksia aikaan, joten jos sä olet koskaan miettinyt joogan aloittamista, älä mieti enää vaan aloita! Joogaa on myös paljon erilaista, joten jos tietty tunti ei tunnu hyvältä, suosittelen silti jatkamaan ja etsimään sen oikean joogamuodon. Mä kävin itse kokeilujakson aikana niin Tradionaalisessa kuin Kundaliinijoogassakin, mutta vihdoinkin löysin ne omat suosikit eli Yin-joogan ja Hathajoogan.


Lue myös nämä:

Mitä odotan ja haluan vuodelta 2020?

Hukassa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *